Svenskt anatomitänk erövrar världen

På bara fyra år har Karin Bjärle erövrat världen med sina anatomiska träns och schabrak under varumärket PS of Sweden. Hur har resan sett ut, vilka lärdomar har hon dragit, och hur ser nästa steg ut? Det avslöjas under Hästföretagarforum i Göteborg den 24 mars.

– Jag startade företaget med att nörda ner mig i hur nerverna och musklerna på hästens huvud ligger. Det är ju inte klokt att vi har använt samma design på träns i flera hundra år! Idag är hästarna känsligare, kunskapen större och det finns ett intresse för att se en helhet kring utrustning – såväl träns som bett och sadel ska fungera optimalt, säger Karin Bjärle.

Hon fick snabbt gehör för sin idé – första året som PS of Sweden ställde ut på EuroHorse såldes i snitt tre träns per dag. Förra året såldes ett träns varannan minut!
Idag har Karin sju kollegor i Sverige, två medarbetare i Norge, två i Dubai och ett eget dotterbolag med tre anställda i USA. Produkterna finns i flera länder i Europa och målsättningen är att erövra hela världen inom fem år. Det låter som en enkel resa till miljonerna, men så har det inte varit.

– Produktion är kostsamt. Man får ligga ute med mycket pengar innan produkterna når konsument och ger pengar i kassan. Och det kostar att växa. Det har varit en tuff, men lärorik resa som jag kommer att dela med mig av. Samtidigt är de här åren de roligaste jag upplevt! säger Karin Bjärle.