Vad har TV-branschen och hästnäringen gemensamt – mer än du tror!

Inom TV-branschen är hon en legend – Anna Bråkenhielm, som startat och sålt flera bolag och produkter än någon orkar räkna till. Hon säger själv att hon är rastlös och vill skapa skillnad. Idag driver Anna Bråkenhielm verksamheten Skillinge dressyr på distans med samma målmedvetenhet som i mediabranschen. Funkar det? Det, och mycket annat får vi svar på under Hästföretagarforum den 24 mars.

Att det blev just en hästsatsning när engagemanget för TV började sina, är ingen slump alls – Anna är uppvuxen på en gård och har ridit i hela sitt liv.

– Tankarna om en hästverksamhet började gro på allvar när jag kom till Segersta och träffade teamet där. Då hade jag redan ett par hästar tillsammans med Einar och Cilla Kristoffersen på Mosslunda. Efter hand köpte jag Dan Brown, som Jeanna tävlar framgångsrikt, och snart föll pusselbitarna på plats att starta en egen dressyrverksamhet, säger Anna Bråkenhielm.
Sagt och gjort, en förfallen gård 3 km från Annas hem på Österlen inhandlades, renoverades och anpassades till verksamheten. Idag är nästan alla 18 boxar bebodda av etablerade och framtida dressyrstjärnor.

– Jag älskar dem alla, men ser samtidigt hästarna som investeringar som ska förädlas för att ge avkastning. Alla hästar har en egen tränings- och tävlingsplan, men också ett excelldokument där alla kostnader tas upp. För att få ekonomi i verksamheten behöver hästarna matchas optimalt, men också säljas efter hand. Att samla på hästar ger ingen ekonomi, säger Anna krasst.

Hon har valt att inte bo på gården och har personal som sköter den dagliga verksamheten enligt hennes direktiv. Ett annorlunda, men väl fungerande koncept.

– Jag flyttar ju inte in på kontoret för att jag har fått ett nytt jobb. På samma sätt vill jag ha en sund relation till min verksamhet. Om det skiter sig är det inte mitt hem jag säljer, utan min verksamhet, det är stor skillnad, säger Anna Bråkenhielm.

Förutom försäljning och förädling av dressyrhästar erbjuder Skillinge dressyr kurser, bed and breakfast, sommarkafé och kitesurf-kurser. Än så länge är verksamheten ny, inte ens ett år gammal. Men det har varit ett innehållsrikt år med stora framgångar på tävlingsbanorna och flera bra affärer. En anledning till det är nätverket i branschen, som Anna var snabb att bygga upp.

– Hästbranschen fungerar på samma sätt som TV-branschen – det är ett gäng gubbar som sitter och ljuger och dem behöver du känna till, säger Anna Bråkenhielm skämtsamt.

Det är med andra ord upplagt för ett intressant och roligt inslag på Hästföretagarforum den 24 mars.