Ridesum gör tränarnas marknad global och minskar ryttarnas miljöpåverkan

Vad gör man när man bor i Stockholm och har tränaren i Skåne? Jo, man uppfinner en app som gör det möjligt att distansträna! Så startades Ridesum, som på kort tid fått tusentals användare.
Under Hästföretagarforum berättar grundarna Jenny Stråhle och Karin Lindell om sin resa från idé till produkt och vägen mot lönsamhet.

Appen Ridesum lanserades i januari 2019 och blev snabbt populär. Timingen var bra – smittorna härjade i Sverige och många ryttare valde att stanna hemma istället för att resa iväg till andra anläggningar. Tack vare Ridesum har många kunnat träna utan att resa.

– Vi vill hjälpa ryttare att utvecklas snabbare och tränare att effektivisera sin verksamhet. Hästar, människor och miljö mår bättre av minskat resande och att man kan träna mer regelbundet, säger Karin Lindell, som hoppade av ett toppjobb som kommunikationschef hos Telenor för att satsa på horsetech och Ridesum.

Förutsättningarna för att träningen ska fungera, är att ryttaren har en internetuppkoppling och en smartphone. Ryttaren hör tränaren i sitt telefonheadset. Tränaren ser och kommenterar ritten i realtid via läsplatta eller dator och kan därmed befinna sig var som helst i världen. Träningstillfällena bokas i appen och det finns också en funktion med skriftliga kommentarer, samt möjlighet att skicka filmer som tränaren kommenterar i efterhand.

– Det kan vara värdefullt till exempel vid programträningar eller tävlingar, säger Karin Lindell.

I nuläget är appen gratis och Ridesum tjänar inga pengar. Men en affärsmodell finns, liksom expansionsplaner.

– Vi har tagit in riskkapital och framöver satsar vi på att utveckla en premiumversion och internationell lansering, säger Karin Lindell, som ser fram emot att berätta mer om Ridesums företagarresa under Hästföretagarforum den 4 april i Göteborg.