Trenderna som påverkar hela hästbranschen

I takt med att e-handel och resande ökar och blir enklare, krymper världen. Det påverkar även hästnäringen globalt. Det innebär att trender sprids fortare och snabbt blir världsomspännande. Under Hästföretagarforum den 4 april levereras de senaste trenderna som förväntas påverka hästbranschen de kommande åren.

MauccaFör 20 år sedan påverkades inte hästbranschen nämnvärt av samhällstrender. Över lag var branschen väldigt traditionell. Men det har förändrats radikalt. Från att stallet var sista anhalten för älsklingströjan har ett ridmode med fyra säsonger blivit standard, liksom innovationer, affärs- och produktutveckling inom alla områden som tangerar häst. Idag ses hästnäringen som en växande näring i de flesta länder. Men frågan är vilka trender som kommer, och vilka som är på väg ut?

En som vet är Maucca Kärki som de senaste tio åren arbetat globalt med affärer och marknadsföring inom olika delar av hästnäringen. Idag har hon hela världen som arbetsfält och är ständigt på jakt efter de senaste trenderna.

– Kulturvariationer är en stor trend som slår igenom i allt inom hästnäringen när ”den gamla hästvärlden”, det vill säga Europa och USA, möter ”den nya hästvärlden” där till exempel Kina och en rad andra länder finns. Här kommer den största tillväxten inom alla delar av hästnäringen att ske de kommande åren. Andra tydliga trender är lifestyle och tech, liksom allt som har med välmående för hästen att göra. Dessutom finns en del beteende-trender som styr vad som är avgörande för framgång i framtiden, säger hon.

Exempel, inspiration och en hel del tankar och idéer kring trenderna levereras i seminariet What´s hot and what´s not, som hålls direkt efter lunchpausen, kl 12:30 under Hästföretagarforum den 4 april på Gothia Towers i Göteborg.