Korrekta annonsformuleringar kan minska antalet hästtvister

Hur många gånger har vi inte läst om dyra tvister mellan köpare och säljare, en konsumentköplag som inte fungerar på levande djur, besvikelser hos både köpare och säljare. Juristen Jenny Johansson och HR-chefen Anna Brorson funderade ett varv till och insåg att tvisterna ofta handlar om hur hästarna marknadsförs. I ett miniseminarium på Hästföretagarforum berättar de om sina slutsatser och ger konkreta tips på hur man kan minska riskerna för tvister i hästaffärer.

Det är inte så illa att alla hästsäljare är lurendrejare, hästköpare är naiva och okunniga och hästarna är omöjliga att rida tack vare nack- och ryggproblem.

– Vi vill ha en ögonöppnare för varför det går fel och samtidigt försöka att förebygga tvister och besvikelser. Ingen – allra minst hästen – vinner på att en hästaffär går åt skogen, säger Anna Brorson, som drivit försäljningsstall, men idag jobbar som HR-chef.

En stor del av tvisterna handlar om att hästen inte motsvarar vad som står i annonsen eller uttalas under provridning. Och här är juridiken tydlig; en vara som avviker från marknadsföringen är felaktig.
Men vem har inte läst annonser där hästen ”kan hoppa 1,30 med vem som helst”, är ett ”hingstämne”, ”aldrig varit skadad” eller är ”100 % trafiksäker”?

– Det är onödigt att som säljare göra utfästelser som inte stämmer överens med verkligheten. Det är som att be om en konflikt. Samtidigt tänker nog inte säljaren på att en häst växer olika mycket, att en häst som är trygg i sin vanliga miljö, med sin vanliga ryttare, kanske inte alls är det med en annan ryttare i en främmande miljö, menar Jenny Johansson, som till vardags jobbar som jurist och specialist på Equine Law på Litigate Advokatbyrå. Men hon har också lång erfarenhet som svårklassryttare i hoppning och är dotter till en av världens mest meriterade travtränare.

Men hur ska man utforma annonsen och marknadsföra hästen för att den ska hitta den rätta köparen och alla inblandade blir nöjda med affären? Under Hästföretagarforum får publiken en rad exempel och goda råd för att undvika tvister.

– Även om ungefär 95 procent av tvisterna löses med förlikning innan domstolsförhandling, blir det ofta dyrt och känslosamt för alla inblandade och någonstans mitt alltihop finns en missförstådd häst som inte levde upp till just den här köparens förväntningar, menar Jenny och Anna.