Succéprojektet berättar hur idén blir till lönsam verklighet

Hur vet man att en idé är en bra företagsidé, och hur gör man för att ta fram en prototyp och göra en lansering? Det, och mycket annat har tolv företag jobbat med under drygt två års tid i projektet Hästinnovationer inom Agro Sörmland. Under Hästföretagarforum delar företagen med sig av sina erfarenheter och insikter.

Projektet startades som ett ifrågasättande – det var mycket snack om potentialen i hästnäringen och om innovationer, men få idéer och företag syntes. Var det bluff eller verklighet? Man fick snabbt svar på tal – det sjuder av både idéer och drivkraft, men det fanns också många frågetecken hur man tar sin idé hela vägen till marknaden. Idag har flera av företagen i projektet Hästinnovationer utvecklat sina idéer, några har lanserat och en del har till och med börjat med en internationell lanseringsplan. Flera av företagen har vunnit tävlingar som Venture cap, fått SKAPA-priset, och fått ta del av Vinnova-pengar och andra offentliga stöd för sina idéer.

– Projektet har gått igenom den klassiska innovationsprocessen och jobbat med en forskningsbaserad metod för att organisera deltagarnas gnista. Det har handlat om skräddarsydda möten och utbildningar, samtidigt som vi lagt mycket fokus på att utbyta idéer och peppa varandra, säger Åsa Öberg, projektledare för Hästinnovation.

Under Hästföretagarforum den 1 april berättar hon om hur processen fungerar och om erfarenheterna från projektet. Därefter berättar flera av företagen om sina resor och hur de arbetat med att värdera sina affärsidéer, hur man lyckas kommunicera sin idé, hur det går till med försäljning och prototyper och hur idén blir en försäljningsframgång. Affärsidéerna spänner från besöksnäring, designprodukter och gyro-teknik till artificiell intelligens och sårvård.

– Trots att projekttiden bara är 2,5 år har företagen nått häpnadsväckande resultat. Genom att dela med oss av våra erfarenheter hoppas vi att flera hästföretagare som bär på en idé får verktyg att gå från vision till verklighet, säger Cilla Krantz, verksam inom Agro Sörmland och initiativtagare till projektet.

Det blir garanterat en timme med massor av erfarenheter, energi och nya insikter, samtidigt som deltagarna får en tjuvtitt på några helt nya affärsidéer som snart syns på marknaden.